Çocukların bebeklik döneminden itibaren Amerikan Pediatri Akademisi tarafından 9 ve 18 aylık, 2,5 ve 5 yaş dönemlerinde rutin gelişim değerlendirmelerinin yapılması önerilmektedir. Bu dönemlerde, bebek ve çocukların yaşlarına uygun yapması gereken beceriler gözlenmekte, erken müdahale programlarına girmesi gerekenler belirlenmektedir. Değerlendirme sonucu uygulanması gereken programlarda ailenin yer alması büyük önem taşımaktadır.
Ailelerin çocuklarını değerlendirmeye getirme nedenlerine bakıldığında, 0-3 yaş döneminde normal gelişim değerlendirmesinin yanı sıra, ağırlıklı olarak uyku, beslenme problemleri ve konuşma gecikmesi olduğu görülmektedir. 5 yaş döneminde, tuvalet problemi, korku ve kaygılar, iletişim ve sosyal gelişim problemleri, okula hazırlık durumunun değerlendirilmesi, dikkat eksikliği ve hiperaktivite takibi olmaktadır. 6-12 yaş döneminde, okul sorunları, öğrenme güçlüğü, dikkat eksikliği ve hiperaktivite, akran zorbalığı konuları ağırlıklı olurken, 12-18 yaş döneminde arkadaş ve aile ilişkilerindeki sorunlar, teknoloji bağımlılığı, hedef koyma konuları gündemde olabilmektedir.
Hastanede çalışan çocuk gelişim uzmanı 0-6 yaş gelişim değerlendirmesi için, Denver Gelişimsel Tarama Testi, AGTE, GEÇDA, EGE, PORTAGE gibi araçları kullanırken, 6-12 yaş için okula hazırbulunuşluk testleri, DEHB ve ÖÖG belirti tarama testleri, dikkat testlerini kullanmaktadır. Gerektiğinde WISC-R için bu konuda yeterliliği olan bir uzmana yönlendirilmektedir.
Aileleri desteklemede psikososyal yaklaşımlar; aile merkezli sağlık hizmetleri, farklı uzmanlık alanlarının ekip çalışması ve sağlık hizmetlerinde süreklilik olarak açıklanmaktadır.
1968 yılında kurulan Çocuk Gelişimi Bölümü, sağlık, eğitim, sosyal hizmet ve adalet konularında çalışabilecek yeterlilikte eleman yetiştirmektedir. Çocuk nüfusunun %28 olduğu ülkemizde, çocuk gelişimcilerin bu alanlarda çalışması için istihdam edilmeleri, çocuk ve ailelerin üstün yararına olduğu gerçeğinin kabul edilmesi açısından büyük önem taşımaktadır.
Sağlık Bilimleri Fakültesi